בריאות - חדשות חיפה והקריות https://krayot.com/חדשות/בריאות-בחיפה-והקריות עדכוני חדשות חיפה, הקריות, נשר והצפון Wed, 24 Apr 2024 11:54:06 +0000 he-IL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.2.2 איים להרוג את הצוות הרפואי ברמב"ם ונימק: "רוצה להיות שהיד" https://krayot.com/archives/61076 Wed, 24 Apr 2024 11:43:25 +0000 https://krayot.com/?p=61076 תושב הכפר עילוט (25), המוכר למשטרה, הגיע לבית החולים לקבלת טיפול רפואי, אולם לאחר שלטענתו…

The post איים להרוג את הצוות הרפואי ברמב"ם ונימק: "רוצה להיות שהיד" appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
תושב הכפר עילוט (25), המוכר למשטרה, הגיע לבית החולים לקבלת טיפול רפואי, אולם לאחר שלטענתו לא קיבל יחס הולם, עזב בזעם את המקום. לאחר מכן, הוא התקשר לבית החולים והודיע, כי הוא חוזר למקום עם נשק, כדי להרוג את הצוות, וכי ברצונו להיות שהיד

שוטרי תחנת חיפה עצרו צעיר שאיים להרוג את הצוות הרפואי בקריה הרפואית רמב"ם והסביר זאת בכך שהוא רוצה להיות שהיד.

תושב הכפר עילוט (25), המוכר למשטרה, הגיע לבית החולים לקבלת טיפול רפואי, אולם לטענתו לא קיבל יחס הולם מהצוות הרפואי, והוא עזב בזעם את המקום. לאחר מכן, הוא התקשר לבית החולים והודיע, כי הוא חוזר למקום עם נשק, כדי להרוג את הצוות, וכי ברצונו להיות שהיד.

כוחות ממשטרת חיפה במחוז חוף פעלו לאיתור החשוד, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. בתום פעילות מודיעינית, הוא אותר בסמוך לבית החולים ונעצר. המשטרה תבקש היום (רביעי) בבית המשפט להאריך את מעצרו.

The post איים להרוג את הצוות הרפואי ברמב"ם ונימק: "רוצה להיות שהיד" appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
דרמה במרפאת מכבי בקרית מוצקין: המטופלת הגיעה לבדיקת הריון שגרתית וילדה במרפאה https://krayot.com/archives/61064 Wed, 24 Apr 2024 11:27:58 +0000 https://krayot.com/?p=61064 קורל שמחה (28) מקרית חיים לא יכולה הייתה לשער בנפשה כיצד יסתיים ביקורה במרפאת מכבי…

The post דרמה במרפאת מכבי בקרית מוצקין: המטופלת הגיעה לבדיקת הריון שגרתית וילדה במרפאה appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
קורל שמחה (28) מקרית חיים לא יכולה הייתה לשער בנפשה כיצד יסתיים ביקורה במרפאת מכבי בקרית מוצקין, לשם הגיעה לביצוע בדיקות שגרה. אלא שבמרפאה תקפו אותו צירים עזים, ותהליך הלידה החל. טל רונקין, אחות במכון בריאות האישה ומיילדת מוסמכת, התייצבה למשימה, ובחלוף חצי שעה הגיחה לעולם תינוקת. מזל טוב

קורל שמחה (28) קרית חיים הגיעה למרפאת מכבי בקרית מוצקין לבדיקה שגרתית בשבוע ה-39 להריונה. במרפאה היא חשה מעט כאבים, ולכן ביקשה לעבור בדיקות. "לא רציתי לנסוע סתם לבית חולים", היא אומרת. הממצאים בבדיקת המוניטור לא הצביעו על צירים משמעותיים, אולם מספר דקות לאחר מכן החלה להתפתח דרמה.

"קורל החלה להתנשם בכבדות ולא הצליחה לעמוד על רגליה",  משחזרת טל רונקין, אחות במכון בריאות האישה, "רופא הנשים שנכח במרפאה בדק אותה וביקש להזמין לה אמבולנס. בבדיקה הראשונה שביצעתי עלה, כי הפתח הגיע ל-4 ס"מ, ולאחר מספר דקות העניינים החלו להתקדם במהירות, והפתח כבר עמד על 8 ס"מ, ואז גם הגיעו הצירים החזקים וירידת המים".

קורל שמחה בבדיקות המוניטור, דקות ספורות לפני שהדרמה החלה | צילום: פרטי

רונקין, שהיא גם מיילדת מוסמכת, הבינה שהלידה מתרחשת כאן ועכשיו. קורל מספרת: "בהתחלה צרחתי עליה איך תיילדי אותי כאן? זעקתי לשמיים, אבל הבנתי שאין ברירה ושאני חייבת ללדת".

הודות לשיתוף פעולה של צוות האחיות של במרפאה עם ד"ר אינה בלייכר, מומחית לרפואת נשים, בחלוף חצי שעה הגיחה תינוקת חדשה לעולם. "זאת הייתה חוויה יוצאת דופן, כמו לידה ביתית. לא היה לי זמן אפילו לחשוב על אפידורל. לשמחתי הלידה עברה חלק ללא תפרים וללא כאבים כלל. לידה טבעית מושלמת וחלקה. פשוט נס", משחזרת קורל.

מספר דקות לאחר מכן הגיע האמבולנס, וקורל ובתה התינוקת פונו להמשך טיפול בבית החולים במצב רוח מרומם.

האחות טל רונקין והתינוקת שזה עתה נולדה | צילום: דוברות מכבי

קורל: "כנראה שהייתי צריכה ללדת שם. קיבלתי טיפול מדהים מהלב והנשמה. כולם תמכו בי והייתה התרגשות גדולה. זה רגע שאקח איתי כל חיי". רונקין: "זאת הייתה עסקה משתלמת לשתינו. אני זכיתי לקבל לידה, וקורל זכתה במיילדת אישית. זכות גדולה עבורי להיות במקום הנכון בזמן הנכון. זו הייתה חוויה מאוד מיוחדת ומרגשת עבור כולנו".

The post דרמה במרפאת מכבי בקרית מוצקין: המטופלת הגיעה לבדיקת הריון שגרתית וילדה במרפאה appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
גלוטן – לא מה שחשבתם https://krayot.com/archives/60994 Sun, 21 Apr 2024 16:27:28 +0000 https://krayot.com/?p=60994 לקראת חג הפסח, בתיה שהרבני, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מנדבת עובדות שכדאי לדעת על…

The post גלוטן – לא מה שחשבתם appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
לקראת חג הפסח, בתיה שהרבני, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מנדבת עובדות שכדאי לדעת על גלוטן

כסטאז'רית לתזונה בקריה הרפואית רמב"ם, זכורות לי ההדרכות לחולי צליאק. "פסח הוא החג שלכם", כך נאמר להם. "נצלו את קווי הייצור נטולי הגלוטן הייחודיים לפסח, ומלאו עכשיו את המזווה". קרוב ל-30 שנה עברו, והיום יש מחלקות שלמות של מוצרים נטולי גלוטן, שלא רק חולי צליאק צורכים, וככל שמחלקות אלה התרחבו, כך הפך הגלוטן – חלבון החיטה שמצוי בחיטה, בשעורה, בשיפון ובכוסמין, שֵם נרדף למרכיב שכדאי להימנע ממנו. 

אכן כך?

בואו נעשה סדר.

צליאק היא מחלה אוטואימונית, הנגרמת מכך שחלבון הגלוטן תוקף את תאֵי המעי (כאילו היה גוף זר), וגורם למחלה דלקתית במעי הדק. כתוצאה מכך עלולים להופיע כאבי בטן ושלשולים. לא תמיד יופיעו הסימפטומים הללו, והמחלה תתגלה דווקא כתוצאה מאנמיה כרונית או אפילו בעיות פריון. הפתרון למחלת הצליאק, אם כך, הוא הימנעות מוחלטת מגלוטן. 

לעומת זאת, לאוכלוסייה הבריאה מותר לאכול גלוטן, וההמלצה היא לצרוך אותו כדגן מלא – כלומר: קמחים המכילים את הגרעין השלם כולל הקליפה. כך מרוויחים את כל הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים. 

בתיה שהרבני | צילום: צילום: ענבל אורלב
בתיה שהרבני | צילום: ענבל אורלב

בניסוח פשוט: מי שנמנע מגלוטן וצורך מאכלים ללא גלוטן מתוך הנחה שהם בריאים יותר – טועה.

מה כן חשוב כשבוחרים מוצר מהמדף?

כלל האצבע הוא לקרוא מה כתוב במדבקה שבה מפורטים הרכיבים באותיות הקטנות, ולבחון האם יש בהם חומרים לא ברורים (לא ידועים), כמו חומרים מייצבים, עמילן מעובד, חומר משמר, חומרים מחזקי טעם, סירופ גלוקוז ועוד. מדובר בחומרים שאין דרך להשתמש בהם בהכנה ביתית, כלומר מדובר במוצר תעשייתי שכדאי לצרוך ממנו כמה שפחות.

מה הבעיה במרכיבים הללו אם הם מאושרים על ידי משרד הבריאות?

נכון, מדובר במרכיבים המאושרים לאכילה. צריכה מועטה שלהם אמנם אינה מומלצת אבל אפשרית. אולם, צריכה מרובה של מזון תעשייתי מעובד הוכחה כמעלה את הסיכון למחלות שונות, לאי נוחות במערכת העיכול ולאלרגיות.

שורה תחתונה

מכיל גלוטן או לא – בחרו את המוצר בתבונה, לא רק על פי הכותרת שלו. 

אם אובחנתם כסובלים מצליאק או שהחלטתם מכל סיבה שהיא להימנע מגלוטן או להפחית בו – התייעצו עם דיאטנית קלינית ובִדקו שהתזונה שלכם מאוזנת, ומכילה מרכיבים רצויים שתורמים לבריאותכם.


והנה מתכון ללא גלוטן שמתאים לפסח ולימים חמים: גלידה ביתית על בסיס יוגורט (ללא מייצבים) ופירות טריים או קפואים.

חיתוכיות מקפא יוגורט

המרכיבים

500 מ"ל יוגורט 6.5% (אפשר יוגורט מחלב בקר, כבשים או עיזים)

5 כפות סילאן/ מייפל טבעי (להוסיף לפי הטעם)

תמצית וניל וקינמון (לא חייבים)

תוספות כיד הדמיון (בתמונה: פירות יער, פסיפלורה, שוקולד מריר מומס)

אופן ההכנה

לערבב בקערה את היוגורט עם הסילאן/המייפל, תמצית וניל וקינמון.

למזוג לתבנית גדולה (אפשר גם תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה).

לפזר מעל את התוספות, להקפיא עד להתייצבות מלאה.

 לפרוס לריבועים ולאכסן בקופסא אטומה במקפיא.

תיהנו!

הכותבת: בתיה שהרבני, תזונאית קלינית בראייה משפחתית במכבי שירותי בריאות בצפון, העוסקת בליווי אישי ובהנחיית קבוצות הורים במכבי אקטיבי (מכון לטיפול בעודף משקל בילדים) ומרצה בפני צוותי חינוך ובני נוער.

The post גלוטן – לא מה שחשבתם appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לבוא ולתרום דם לפני ובימי חול המועד https://krayot.com/archives/60985 Sun, 21 Apr 2024 11:57:12 +0000 https://krayot.com/?p=60985 גם השנה, בצל מלחמת "חרבות ברזל" צפויים לפקוד רבבות בני אדם את שמורות הטבע ואתרי…

The post בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לבוא ולתרום דם לפני ובימי חול המועד appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
גם השנה, בצל מלחמת "חרבות ברזל" צפויים לפקוד רבבות בני אדם את שמורות הטבע ואתרי בילוי במהלך חג הפסח. במגן דוד אדום ערוכים בהתאם ויפעלו במהלך החג בהערכות מיוחדת בתיאום מלא עם משטרת ישראל, פיקוד העורף ושאר כוחות הביטחון תוך דגש על מקומות התיירות הפופולאריים.

בערב חג הפסח כשעם ישראל יסבו לשולחן הסדר מאות עובדי ומתנדבי מד"א ישהו בכוננות בתחנות מד"א ברחבי הארץ ויוזנקו להעניק מענה רפואי מהיר, מקצועי ויעיל לכל קריאת חירום. כוחות מד"א שיפעלו בימי החג ובחול המועד יתוגברו בחובשים ופראמדיקים באמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואופנועי חירום על מנת להמשיך ולהעניק סיוע רפואי מציל חיים לכל מי שיזדקק לכך. מסוקי מד"א-הצלה אייר בצפון הארץ ובדרומה יעמדו בכוננות וספינת הטיפול נמרץ וסירת הים-בולנס של מד"א יפעלו בכנרת ובחופי אילת. ביכולתן של הסירות הייחודית להגיע אל כל נקודה בחופים, מבלי לעגון במזח. כך, הן יכולות להעניק שירות רפואי מהיר, יעיל ונרחב בים ובחופים. ספינת הטיפול נמרץ וסירת הים-בולנס של מד"א חוסכות דקות קריטיות של הצלת חיים ומאפשרות הענקת טיפול רפואי בתוך המים עצמם, בין היתר במקרים של חבלות וטביעות.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "במיוחד בימים אלו, מד"א ערוך ביבשה, באוויר ובים. הכוחות מתודרכים וערוכים לכל תרחיש אפשרי במהלך החג במטרה להעניק סיוע רפואי מיידי. על מנת שהחג יעבור בשמחה וללא פגיעות מיותרות בנפש. אני פונה לציבור לתת יתר תשומת לב לבטיחות הילדים בזמן שמתארחים מחוץ לבית, לשמור על כללי הבטיחות בטיולים בטבע, לנהוג בבטחה בכבישים ולשמור על הנחיות פיקוד העורף. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א באמצעות קו החירום 101 או באפליקציית 'מד"א שלי'. השנה נזכור כולנו את 133 החטופים בהם גם מתנדבי מד״א שעדיין לא חזרו ונתפלל לשובם המהיר לחיק משפחותיהם. אני מאחל לכל בית ישראל חג פסח שמח, כשר ושקט".

בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לתרום דם בעמדות התרמות הדם של מגן דוד אדום שמוצבות בקניונים, בתחנות מד"א השונות ובמקומות ציבוריים ברחבי הארץ. מידע על מיקום עמדות התרמות דם ניתן למצוא באתר האינטרנט של מד"א בכתובת http://www.mdais.org/dam או בטלפון 03-5300400

The post בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לבוא ולתרום דם לפני ובימי חול המועד appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
כשבא האביב, האלרגיות מסביב https://krayot.com/archives/60781 Mon, 15 Apr 2024 22:35:55 +0000 https://krayot.com/?p=60781 התחדשות הטבע והפריחה מביאות איתן עסקת חבילה שכוללת תופעות של גירודים ופריחות לצד נזלת, בעיות…

The post כשבא האביב, האלרגיות מסביב appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
התחדשות הטבע והפריחה מביאות איתן עסקת חבילה שכוללת תופעות של גירודים ופריחות לצד נזלת, בעיות בדרכי הנשימה וגרד בעור. עונת האביב היא עונת השיא של האלרגיות, ואנחנו כאן למזער נזקים בעזרתה של ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות

אלרגיה עונתית מכונה גם בשם "קדחת השחת", והיא אלרגיה שבעיקרה עונתית, אך יכולה להיות במשך כל השנה. לצד היופי של הפריחה, האוויר מתמלא באבקני פרחים ועצים. תסמיני אלרגיה מסוג זה יכולים להופיע בתקופה זו ולהביא עימם תסמינים רבים.

אלרגיה 

אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מערכת החיסון על ידי יצירת נוגדנים ספציפיים לאלרגנים סביבתיים. מערכת החיסון של הגוף מזהה גוף כלשהו כאויב ומגיבה ביצירת נוגדנים ובשיגור נוגדנים מסוימים. המפגש בין הנוגדנים לגוף הזר יוביל להפרשת היסטמין, הגורם לתגובה האלרגית בגוף.

תסמיני האלרגיה

תסמיני האלרגיה כוללים, בין היתר, נזלת מוגברת, התעטשויות, גודש באף, גרד באף, צריבה בגרון, אדמומיות או גרד בעיניים ולפעמים גם מופיעים כאבי גרון או אי נוחות בגרון. הנזלת האלרגית שכיחה אצל חולי אסתמה וכמו כן היא שכיחה אצל ילדים עם אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס). בנוסף, בימים בהם קיים גם יובש באוויר, האסטמה עלולה להחמיר. 

גירויים ועקצוצים בעור

בתקופה זאת, האוויר מלא בחרקים מסוגים שונים. אלו מסוגלים לעקוץ ולגרום לתגובה עורית באזור העקיצות ומסביבן, וכאשר ישנו גרד, עצם הגירוד עלול להביא להחמרת הפריחה המקומית והתסמינים. בילדים, שנוטים לגרד אף יותר ממבוגרים, רואים לעיתים קרובות תסמינים משמעותיים יותר, ועקיצות אלו עלולות להזדהם. באנשים עם נטייה לתפרחת עורית אלרגית, או "אסתמה של העור", תופעות אלו עלולות להחמיר משמעותית בתקופה זו. 

בדיקת אלרגיה

בדרך כלל רופא המשפחה יאבחן את הבעיה בהתאם לתלונות ולצד בדיקה גופנית. ישנם מקרים בהם קיים צורך בבדיקות על מנת להבין את גורם האלרגיה. אבחנה של אלרגיה נעשית במרפאות אלרגיה באמצעות תבחין עור, כאשר מטפטפים נוזל המכיל אלרגנים שונים על האמה ועל ידי דקירה קטנה מחדירים את האלרגנים לעור. עוצמת התגובה בעור תעיד על אלרגיה. במקרים מסוימים אבחנת האלרגיה תיעשה על ידי בדיקת דם כדי לאתר רמות נוגדנים ספציפיים לאלרגנים שונים. הבדיקה תיעשה על ידי האלרגולוג, וזאת לפי החשד לגורם לאלרגיה.

הימנעו מאלרגיה

ביכולתכם למזער נזקים על ידי היצמדות לפעולות הבאות:

  • מודעות לתזמון של פריחת האביב וייחוס התסמינים לתקופה זו יתרמו לאבחנה הנכונה ולעזרה בטיפול המתאים. 
  • הצטיידו מראש בתכשיר דוחה חרקים לשימוש יומיומי. 
  • הקפידו על רשתות תקינות ושלמות בחלונות הבית לצד מתקנים לדחיית חרקים (חשמליים או אחרים) בחדרי השינה ועוד. 
  • לאמיצים, ניתן לאכול שום טרי שידוע כדוחה יתושים. 
  • כובע ומשקפי שמש. אבקנים או קשקשת של בעלי חיים נישאים ברוח, נמצאים בכל מקום וקשה להימלט מפניהם. אביזרים כמו משקפי שמש מלאים יתרמו משמעותית להגנה על העיניים וכובע רחב יגן על הפנים והשיער.
  • החלפת בגדים בהגעה לבית. להסיר בגדים, להתקלח ולחפוף את ראש מיד כשמגיעים הביתה על מנת לצמצם את החשיפה בבית. 

הטיפול באלרגיה

כאשר הימנעות אינה מספיקה או אינה אפשרית, קיימים כיום מגוון טיפולים לאלרגיה:

  • תכשירים אנטי היסטמינים מכילים מינון מזערי ולא מזיק של סטרואידים. במצבים קשים של אלרגיה, נעזרים בזריקות סטרואידים.
  • תרסיסים לאף/מי מלח יאפשרו שטיפה של רירית האף מחומרים שגורמים לאלרגיה ונמצאים באוויר ויתרמו במניעת פוסט נאזאל דריפ (טפטוף של נזלת לגרון). 
  • טיפות עיניים. ניתן להשתמש בטיפות של כרומולין וניתן לרכוש אותן ללא מרשם 
  • אם המטופל אינו מגיב לתכשירים, ניתן לטפל באלרגיה באמצעות זריקות חיסון, על ידי הזרקה הדרגתית במינונים בהדרגה של אותו אנטיגן היוצר את התגובה האלרגית. מדובר בטיפול הניתן במשך מספר שנים, במהלכו המטופל מפתח סיבולת כלפי האנטיגן.
  • נשמו אוויר נקי. בכל הזדמנות שבה הגשם עדיין כאן, תקפצו על המציאה. הימים הגשומים האחרונים הם הזמן המתאים לסובלים מאלרגיה לצאת לאוויר החופשי, כיוון שהגשם שוטף את האבקנים ואת האבק באוויר לאחר ימי אובך.

הכותבת: ד"ר קיי אלקרא, רופאת משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

The post כשבא האביב, האלרגיות מסביב appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
מקרה נדיר: בן 15 אובחן ב"קדחת המערות" בביה"ח בני ציון https://krayot.com/archives/60745 Sun, 14 Apr 2024 14:50:58 +0000 https://krayot.com/?p=60745 נער בן 15 הגיע למיון ילדים במרכז הרפואי בני ציון כשהוא סובל מחום גבוה, כאבי…

The post מקרה נדיר: בן 15 אובחן ב"קדחת המערות" בביה"ח בני ציון appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
נער בן 15 הגיע למיון ילדים במרכז הרפואי בני ציון כשהוא סובל מחום גבוה, כאבי ראש, פריחה והקאות, שהחלו ארבעה ימים טרום פנייתו.

במיון הוחל מיד בטיפול במתן נוזלים ובאנטיביוטיקה תוך ורידית רחבת טווח – וכעבור מספר דקות ממתן האנטיביוטיקה, הופיעה תגובה קשה של הנער שהתבטאה ברעידות בגוף, שינויים בלחץ הדם, דופק מהיר, התגברות ההקאות ואי שקט בולט.

ד"ר מרדכי פולק אשר היה כונן, חשד בקדחת המערות ובבדיקת דם מהירה זוהה על ידי צוות המעבדה המיקרוביולוגית חיידק הבורליה תחת המיקרוסקופ.

ד"ר יואל בר שלום , ממיון ילדים במרכז הרפואי בני ציון, מציין כי "בעקבות הממצא בוצע תשאול חוזר של הנער והוא סיפר כי אכן שבוע טרום פנייתו,  שהה במשך כשעה במערה מבודדת בגליל התחתון , ושם קרוב לוודאי נעקץ ע"י קרציות רכות הידועות כנושאות את מחולל המחלה". 

הנער אושפז מספר ימים במחלקת ילדים, טופל אנטיביוטית בהתאם למחולל, ותחת הטיפול מצבו התייצב והוא שוחרר לביתו.

מנהלת מיון ילדים במרכז הרפואי בני ציון ד"ר אירנה צ׳יסטיאקוב מסבירה: "תגובה מערכתית כזו למתן אנטיביוטיקה מסוג מסוים מעלה את החשד כי  מדובר במצב שבו מצוי בדם חיידק מסוג ספירוכטה (בורליה במקרה זה) המועבר לאדם באמצעות עקיצת 'קרצית המערות' וגורם למחלת חום הקרויה  'קדחת המערות".

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי בני ציון ד"ר מירית הרשמן-סרפוב, מוסיפה ומתארת: "חשוב לדעת כי המחלה מועברת לאדם באמצעות מציצת דם קצרה, ולרוב הננשכים לא ימצאו קרציות על גופם אלא רק סימן למציצת הדם. הקדחת פורצת לרוב לאחר דגירה של כחמישה ימים ומתאפיינת בהתקפי חום, קוצר נשימה, בחילות, כאבי שרירים, כאבי ראש, ופריחה. בארץ מדי שנה מדווחים למשרד הבריאות מספר מקרים בודדים,  וקרוב לוודאי קיים תת אבחון. רוב המקרים המאובחנים הינם בעקבות שהייה ממושכת/ישיבה/לינה אסורה במערות, אך גם בגומחות בע"ח, בונקרים נטושים, ולכן על הציבור להמנע מכניסה לא מבוקרת וללא אמצעי מניעה הולמים למערות שמצב נגיעותן אינו ידוע. מודעות הציבור לסכנה זו חשובה ביותר".

The post מקרה נדיר: בן 15 אובחן ב"קדחת המערות" בביה"ח בני ציון appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
שורדי הנובה מהקריות הביאו ילד משותף לעולם https://krayot.com/archives/60742 Sun, 14 Apr 2024 14:03:49 +0000 https://krayot.com/?p=60742 נולדו מחדש: חצי שנה אחרי הטבח, שורדי הנובה הביאו ילד משותף לעולם כשהיא בהריון, אסתר…

The post שורדי הנובה מהקריות הביאו ילד משותף לעולם appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
נולדו מחדש: חצי שנה אחרי הטבח, שורדי הנובה הביאו ילד משותף לעולם כשהיא בהריון, אסתר משה ובן זוגה – שלומי טובי, עברו 20 ק"מ במנוסה ממחבלי החמאס בבוקר ה-7.10. חצי שנה אחר כך הם חובקים בן משותף שנולד ברמב"ם ומודים על נס הלידה והלידה מחדש

"היה הרגע שבו שמו לי את הצמיד של חדר הלידה על היד, בסמוך לצמיד של הנובה. כשראיתי אותם אחד ליד השני, התחלתי לבכות", כך מתאר שלומי טובי (37), תושב קרית ים, שהפך לאב טרי לפני כמה ימים, את הרגע שבו הבין שנולד מחדש. שוב.

ממש שם, כשעמד ליד עריסת בנו שזה עתה יצא אל אוויר העולם ברמב"ם, הוא ובת זוגו, אסתר משה, וכל מי שליווה אותם בלידה, התפרק מעוצמת הרגש. זה היה רגע אינטימי, רגע זוגי, רגע לאומי, רגע בלתי נתפס שבו עצב כל כך גדול הופך לאושר טהור. הרגע שבו שורדי מסיבת הדמים ברעים, "הנובה", הביאו חיים חדשים לעולם.
"זה לא מובן מאליו. לא מובן בכלל", מבהירה אסתר משה (35), כשהיא יושבת על מיטה במחלקת יולדות ברמב"ם, מחזיקה את בנה בידיה ולצידה טובי, תומך ומעודד, "יכלנו בקלות להיות חלק מאלו שלא נמצאים איתנו היום או להיות בסימן שאלה, ומחכים לחזור הביתה", היא אומרת בדמעות של עצב ושמחה, "תודה לאל על האוצר הזה שאנחנו מחזיקים בידיים".

אירועי ה-7 באוקטובר תפסו את טובי ואסתר בדרום. מסיבת הטבע "נובה", לה חיכו הרבה זמן, היתה אז בעיצומה, כשהטילים וקולות הירי התחילו לסגור עליהם: "מסיבה שהפכה לאירוע מכונן", משחזרת משה את מה שאירע רק לפני חצי שנה, אבל מרגיש כמו בחיים אחרים, "לא הבנו מה קורה. חשבנו התקפה, צבע אדום, הדברים הרגילים. לא תארנו לעצמנו כזה טבח", היא מספרת ומתקשה לעצור את הדמעות, "היית כזאת גיבורה", אומר לה טובי, "הובלת אותנו משם בריצה מטורפת".

אסתר משה, שהיתה בזמן הזוועות בחודשי הריון ראשונים, גייסה את כל האינסטינקטים שהעמיד לרשותה הטבע, והובילה את טובי, בן זוגה, ואת חבריה אל מסלול הבריחה מהמקום: "כל מה שעניין אותי היה לשמור על האוצר שיש לי בבטן, על בן הזוג שלי ועל החברות שלי. לא יכולנו להסתכל אחורה. מאחורה היה רק מוות וזוועות. היינו חייבים להמשיך קדימה כל הזמן", היא משחזרת, ומסבירה, "היו רגעים ששלומי אמר לי, מאמי, את בהריון. בואי, נעצור, ננוח קצת. לא הסכמתי לעצור לרגע. אמרתי שאם אני עוצרת אני לא יודעת אם אני ממשיכה". טובי, שנזכר בדאגה באותן השעות הקריטיות מספר: "הכל היה רנדומלי. לא ידענו לאן אנחנו הולכים וממה אנחנו בורחים. ראינו אנשים נפגעים ונופלים, ממש על ידינו. קולות ירי מכל מקום ואנחנו אחריה, ממשיכים. כך, 20 ק"מ, עד שהגענו לפטיש, שם קלטה אותנו משפחה מדהימה שטיפלה בנו, בדקו שהיא בסדר, שם יכלנו להירגע, שם התחילו ליפול האסימונים".

במשך חצי השנה שעברה מאז, ניסו בני הזוג, בקושי רב, לחזור לשגרה: "זה לא פשוט להתנהל כאילו הכל בסדר אחרי שעוברים משהו כזה", מספרת האם הטרייה, "התחושות מלוות בכל רגע במהלך היום, אבל כל אחד והמנגנון ששומר עליו. אנחנו משתדלים לראות את הכוסות המלאה ולומר תודה על זה שאנחנו פה. אם שרדנו, אז יש לנו תפקיד", מחדד טובי, "זה חלק ממי שאנחנו, זה חלק גם מקהילת הטראנס וקבוצת שורדי הנובה. כולנו אחים. כולנו נולדנו מחדש באותו היום. הלידה של הילד שלנו – זה מרגיש הרבה יותר גדול ממה שזה, הפירוש של הנובה זה לידה מחדש. זה הנובה. יש חיים אחרי האסון הנורא הזה שהיה שם להרבה מאוד צדיקים, חלק גדול מהם חברים שלי. יש חיים אחרי, יש תקווה ויש אהבה".

The post שורדי הנובה מהקריות הביאו ילד משותף לעולם appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
סליחה, טעות: רופאים ברמב"ם קצרו קרניות לצורך תרומת איברים מהנפטר הלא נכון https://krayot.com/archives/60678 Wed, 10 Apr 2024 13:01:49 +0000 https://krayot.com/?p=60678 הקריה הרפואית רמב"ם פרסמה הודעה חריגה על הטעות: "הצוות הרפואי, שביצע את ההליך, קצר בטעות…

The post סליחה, טעות: רופאים ברמב"ם קצרו קרניות לצורך תרומת איברים מהנפטר הלא נכון appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
הקריה הרפואית רמב"ם פרסמה הודעה חריגה על הטעות: "הצוות הרפואי, שביצע את ההליך, קצר בטעות קרניות מנפטר אחר בחדר נפטרים, ולא מהאדם שחתם על תרומת הקרניות אחרי מותו. הנהלת רמב"ם התנצלה מיידית בפני משפחת הנפטר שכלפיו בוצעה הטעות, ולשמחתנו המשפחה קיבלה את הדיווח על האירוע המצער באצילות"

הקריה הרפואית רמב"ם בהודעה חריגה: "הנהלת רמב"ם דיווחה הבוקר למשרד הבריאות על תקלה שאירעה היום בהליך קציר קרניות – שנעשה כאשר ניתנת הסכמה לתרומת קרניות של אדם שנפטר בבית החולים.

"הצוות הרפואי, שביצע את ההליך, קצר בטעות קרניות מנפטר אחר בחדר נפטרים, ולא מהאדם שחתם על תרומת הקרניות אחרי מותו. הנהלת רמב"ם התנצלה מיידית בפני משפחת הנפטר שכלפיו בוצעה הטעות, ולשמחתנו המשפחה קיבלה את הדיווח על האירוע המצער באצילות, ואף הודיעה על נכונותה בשיחה עם נציגי הנהלת רמב"ם לתרום את הקרניות שנקצרו בטעות".

על פי הודעת רמב"ם, מנהל בית החולים, פרופ מיקי הלברטל, הודיע, כי כמו בכל מקרה של טעות רפואית מסוג זה, תוקם וועדת בדיקה שמסקנותיה יועברו למשרד הבריאות.

"זה מקרה מצער, "אמר פרופ הלברטל, "אנו מעריכים את האופן האצילי שבו המשפחה קיבלה את ההסבר ואת ההתנצלות שלנו, אבל הוא לא צריך לקרות ואנו נפיק לקחים".

The post סליחה, טעות: רופאים ברמב"ם קצרו קרניות לצורך תרומת איברים מהנפטר הלא נכון appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
יום הבריאות העולמי: תזונה, פעילות גופנית ורווחה נפשית https://krayot.com/archives/60645 Tue, 09 Apr 2024 22:57:30 +0000 https://krayot.com/?p=60645 הבריאות אינה נמדדת רק במה שאנו אוכלים ובהיקף הפעילות הגופנית שאנו מבצעים, אלא גם בתחושה…

The post יום הבריאות העולמי: תזונה, פעילות גופנית ורווחה נפשית appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
הבריאות אינה נמדדת רק במה שאנו אוכלים ובהיקף הפעילות הגופנית שאנו מבצעים, אלא גם בתחושה הפנימית שלנו. לני פכט-ברגר, דיאטנית מחוזית במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות, ממליצה על שמירה על מערכת יחסית בריאה עם האוכל ועם גופנו

ההסתכלות על בריאות כמכלול קשורה מאוד גם לעולם התזונה מתוך הבנה שלאכול בריא משמעו בחירה נכונה ושמירה על מערכת יחסית בריאה עם האוכל ועם גופנו. מחקרים רבים נעשו על מנת לקבוע מהי צורת התזונה המיטבית לאדם, וכיום מקובל להמליץ על תזונה ים תיכונית לשם שמירה על בריאות. תזונה זו מתמקדת בצריכת ירקות ופירות, דגנים מלאים, מזונות עשירים באומגה 3 כמו סלמון, צריכת שומנים בלתי רוויים כמו שמן זית, אבוקדו וטחינה והפחתה בצריכת בשר אדום, בשר מעובד כמו בשר טחון, מזון עשיר בשומן רווי, מזון אולטרה מעובד וסוכרים פשוטים.

אך לאחר כל אלו, האם מי שמקפיד על תפריט בריא ייחשב כאדם בריא? לא בטוח.

רווחה אישית

לצד שמירה על תזונה, חשובה דאגה לרווחה אישית, הקפדה על שעות שינה ופעילות גופנית. מבחינת פעילות גופנית, ההמלצה כיום היא לבצע כ-150 דקות בשבוע בעצימות מתונה או 75 דקות של פעילות בעצימות מוגברת. אני ממליצה לבחור בפעילות שיש בה גם פעילות אירובית, כמו הליכה, ריצה או ריקוד, וגם פעילויות בונות שריר, כמו עבודה עם  משקולות, חוג בחדר כושר או פעילות בגני כושר שיש כיום כמעט בכל אזור.

תוכנית יציבה וארוכת טווח

חשוב להדגיש כי גם בתזונה וגם בפעילות גופנית, חשוב לבנות תוכנית יציבה וארוכת טווח המותאמת אישית. יש הסבורים כי רזון הוא סמן לבריאות וכי אדם המתמודד עם עודף משקל אינו בריא, אך סברה זו רחוקה מן המציאות. בקרת משקל חשובה, אלא שחשובה גם בנייה של מסת שריר, איזון בשעות האכילה, הקפדה על פעילות גופנית ועל  שנת לילה טובה ובעיקר לחשוב כמה אנו נהנים מהמשטר שאימצנו לעצמנו ויכולים להתמיד בו.

צילום אילוסטרציה: צילום: GETTYIMAGE

אנו יודעים כי עודף משקל מקושר עם סיכונים מוגברים לפתח סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, בעיות שרירים ושלד וסוגי סרטן רבים, העלולים להשפיע על תוחלת חיינו, זאת לצד העובדה שירידה בלפחות 7 אחוז ממשקל הגוף הראשוני אצל מי שנמצא בעודף משקל קשור לשיפורים בבקרה גליקמית, לחץ דם ופרופיל השומנים בדם. בנוסף, רצוי לבחור גישה לאורח חיים שבה נוכל להתמיד ולהימנע מ"היו-יו" של ירידה ועלייה במשקל וחוזר חלילה.

ירידה מכוונת ועלייה לא מכוונת במשקל 

במחקרה של Madigan וחוב' משנת 2018 נכתב כי בעוד שהתערבויות יכולות לגרום לירידה משמעותית מבחינה קלינית במשקל, עלייה במשקל לאחר דיאטה בהחלט נפוצה, בגלל שילוב של היענות נמוכה לטווח ארוך בגלל קושי להתמיד במשטר האכילה שבחרנו לעצמנו ומנגנונים פיזיולוגיים של גופנו המפצים על הירידה במשקל בהכוונה לחזרה למשקל ההתחלתי. 

בנוסף לכל זאת, נמצא כי תקופות של ירידה מכוונת במשקל ואחריה עלייה לא מכוונת במשקל, המתוארת בדרך כלל כ"weight cycling", משפיעות ישירות על הבריאות. שינויים אלו במשקל נקשרו עם סיכון גבוה יותר לתמותה ולסיכון מוגבר לפתח מחלות כרוניות כגון שבץ, מחלות לב וסוכרת וכמובן עלייה בסיכון. הסברה היא שההשפעות המזיקות נגרמות על ידי ירידה במסה השריר במהלך ירידה במשקל שאינה חוזרת כאשר המשקל מוחזר, והשפעות שליליות על חילוף החומרים. בנוסף להשלכות המטבוליות השליליות של הגישה הממוקדת רק במשקל, ולהתערבויות והתעסקות עם דיאטות קשוחות – יש השלכות שליליות מרובות על חלק מאנשים, במיוחד אלה החיים בגוף גדול יותר, כולל חוסר רצון לפנות לטיפול רפואי, דימוי גוף ירוד, עלייה במשקל לאחר מכן, והגברת הפרעות אכילה. 

לסיכום, חשוב לאכל בריא וחשוב לנסות ולשמור על אורח חיים פעיל ובריא כמה שניתן ויש להיזהר ממרדף אחר רזון בלבד. כפי נכתב כאן, המרדף אחר הרזון בלבד עלול לפגוע בבריאותנו הפיזית והנפשית, ועל כן יש לאמץ אורח חיים בריא שברובו מבוסס על תזונה ים תיכונית, שילוב של פעילויות גופניות, כזו שנתחבר אליה ונאהב, ולנסות למצוא פעילויות שונות ומגוונות שמסבות לנו שמחה ורווחה נפשית.

הכותבת: לני פכט-ברגר, דיאטנית מחוזית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

The post יום הבריאות העולמי: תזונה, פעילות גופנית ורווחה נפשית appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
"תודה על קור הרוח שהפגנתם", הודתה המטופלת לצוות שהציל את חייה https://krayot.com/archives/60536 Sun, 07 Apr 2024 22:57:56 +0000 https://krayot.com/?p=60536 כשאני סבח (43) הגיעה למוקד לרפואה דחופה של מכבי בחיפה-חורב, הצוות הרפואי זיהה מיד שמדובר…

The post "תודה על קור הרוח שהפגנתם", הודתה המטופלת לצוות שהציל את חייה appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>
כשאני סבח (43) הגיעה למוקד לרפואה דחופה של מכבי בחיפה-חורב, הצוות הרפואי זיהה מיד שמדובר במצב מסכן חיים. לאחר טיפול בשוק חשמלי, היא יצאה מכלל סכנה. מנהל המוקד: "ברגעים כאלה מבינים את היעילות והצורך של מוקד אשפוז יום ורפואה דחופה בקהילה"

אני סבח (42) הגיעה למוקד הרפואה הדחופה של מכבי שירותי בריאות בחיפה-חורב, מלווה על ידי בעלה, עקב חולשה קיצונית ודפיקות לב מואצות. בזמן ההמתנה היא החלה להזיע ונראתה חיוורת. הצוות הרפואי, שהבין מיד שמדובר במצב חירום, פעל מיד.

בבדיקה נמצא אצל סבח דופק חריג, ובשל כך לא ניתן היה למדוד לה לחץ דם. היא הפכה להיות מעורפלת הכרה, חוברה למוניטור לב ובוצעה בה בדיקת אק"ג, שממנה עלה ממצא של הפרעת קצב לבבית מלווה באי יציבות המודינמית (ערפול הכרה). המצב הצריך טיפול בשוק חשמלי באופן מיידי, שלאחריו קצב הלב הפך סדיר אופטימלי.

הודות לטיפול היסודי, היעיל והמהיר שקיבלה בקהילה, סבח הגיעה למיון בבית החולים במצב טוב, והיא שוחררה לאחר השגחה קצרה. מספר ימים לאחר מכן, היא שבה למרכז הרפואי של מכבי, כדי להודות לצוות הרפואי על הטיפול מציל החיים שקיבלה בזמן אמת. "אני מודה לכם על הטיפול המהיר והיעיל ועל קור הרוח שהפגנתם, שגרם לי להרגיש שהכל תחת שליטה ושאני בידיים הכי טובות, למרות ההתקף וההיפוך החשמלי", אמרה סבח לצוות.

אלכס חשפר, מנהל המוקד הרפואי של מכבי שירותי בריאות בחיפה-חורב: "ברגעים כאלה מבינים את היעילות והצורך של מוקד אשפוז יום ורפואה דחופה בקהילה. כאשר הרגע הופך לקריטי, חשוב להעניק טיפול נכון בזמן אמת. שמח שהיינו שם עבורה".

The post "תודה על קור הרוח שהפגנתם", הודתה המטופלת לצוות שהציל את חייה appeared first on חדשות חיפה והקריות.

]]>